Saturday, March 21, 2009

Ändrade köpmönster med Internet - så här tjänade jag 4.000 kr på sommardäcksköpet och 1.400 kr/år på förvaringen - och koppling till finansbranschen

Vilken rubrik jag fick till, stackars er med RSS-widgetar, måste ha fyllt upp hela rutan. Sorry, men jag blev lite religiös under skrivande stund och gjorde tankekopplingar som inte riktigt var planerade.....

Min gamla däckserviceleverantör erbjuder mig förvaring och byte av däck under ett helt år för totalt 2.400 kr. För ett par nya Goodyear Optigrip 205-50-17 vill de ha 11.040 kr inkl allt.
Men genom internet har jag nu bytt leverantör och tjänat en massa sköna pengar. Så här gick det till:

1. Sökte på Live search efter Sommardäck - bäst i test och fick träff på Råd&Röns senaste februaritest av sommardäck. Väl inne på R&R betalar jag 25kr genom en telefonrutin som belastar kostnaden från min telefonräkning, så får jag tillgång till hela testet.

2. Läser testen och konstaterar att Goodyear Optigrip är bäst i test och eftersom jag kör mycket bil så vill jag ha det bästa.

3. Söker på Live Search efter "Billigaste sommardäcken" och får veta att det finns en leverantör som heter Däckonline som levererar däcken antingen hem till mig, eller till däckmontör som de har avtal med. Pris för 4 st nya Goodyear Optigrip 205-50-17 blir 6.980 kr.

4. Söker på Live Search efter "Däckmontering" och hittar "Min Bil i Stockholm" genom en företagsannons på Blocket. Får veta att de har avtal med Däckonline för montering samt att det kostar 998 kr per år för förvaring och byte av däck!

5. Beställer däcken på Däckonline och anger i beställningsformuläret att däcken ska skickas till Min Bil i Stockholm för montering på fälg.

6. Samtidigt ser jag att Min Bil i Stockholm är billiga på bilreparation och service vilket gör att jag troligen vänder mig till dom när det är dags att serva min pärla. - Är ni med?

Sammanfattningsvis då:
Jag har tjänat 4.000 kronor vid köpet av däcken.
Jag har tjänat 1.400 kronor per år för förvarings- och monteringstjänsten.
Jag har hittat en billig verkstad för att göra min Fordservice.

Nu till bankvärlden och en analogi på ovanstående:
EU via sitt organ EBIC - European Banking Industry commitee, lagstiftar med början den 1 november 2009 om att alla banker ska tillhandahålla en (online) tjänst där konsumenten kan flytta sitt bankkonto till en annan bank inom samma land. Kundens gamla bank tvingas sköta detta utan någon som helst avgift från såväl kund som den nya banken. EBIC kommer oxå att göra kontroller av bankernas rutiner kring detta löpande. Läs mer här

Den starkt ökande konkurrensen mellan bankerna blir nu väldigt tydlig och pressen allt större på framför allt de traditionella bankerna eftersom dessa har svårt att balansera budget mellan förvaltning av gamla system, stora omfattande och kostsamma utvecklingsprojekt - och innovation. Hur länge ska lagt kort ligga? Då menar jag de IT-strategier som bankerna beslutat om under "den gamla tiden" när den moderna digitala ekonomin precis hade dykit upp på radarn. (Och när man trodde t ex att Microsoft bara var en skrivbords programvara.)

I själva verket är den digitala ekonomin nu (sedan länge) en realitet och den växer explosionsartat och ändrar fundamentalt spelreglerna för marknadsekonomin. Samtidigt har Microsoft utvecklat sin teknik genom att årligen investera 8 miljarder dollar på forskning och utveckling, och förvärv av innovativa teknikföretag och står idag för det största paradigmskiftet inom bank och försäkringsbranchen som vi skådat. På område efter område etablerar vi nu oss som ledare i Gartners magiska kvadranter! Det är knappt analytikerna hänger med. Och samtidigt är vi det mest kostnadseffektiva alternativet och den ledande innovationsaktören!
I övriga Europa ser vi nu en snabb ökning av antalet banker och försäkringsbolag som kompletterar sina legacysystem med lösningar från Microsoft. Och det är precis det som är viktigt att förstå, att det handlar om samexistens och integration av befintliga investeringar snarare än att byta ut.

Jag är oerhört glad och upprymd över att vara med i denna utveckling och hoppas att ni, banker och försäkringsbolag - ringer mig redan på måndag för att diskutera hur vi tillsammans kan flytta fram era positioner i den nya digitala ekonomin. Det känns som att det är läge nu när vi förbereder oss för bättre tider. Och varför inte boka en liten Surface-demo hos oss i Akalla?

Poängen med detta långa inlägg:
Förr eller senare kommer det att vara banken som blir av med kunder precis som min gamla däcktjänstleverantör tappade mig som kund!

4 Comments:

Unknown said...

Yes, use the Search, use the Search Luke(Roger)

Per said...

Mycket informativt och tankeväckande om "köp via sök".

Dessutom ett bra inlägg om de ändrade ekonomiska förutsättningarna inom exempelvis finansvärlden. Bra skrivet Roger!

Birkastan said...

plus att du tjänade 25kr för att du ringde från företagetsmobil :)

Roger Ståhl said...

Nej, jag ringde faktiskt från min hemtelefon :-)