Thursday, January 07, 2010
Härlig dag i alperna
Sen blev det en nap och därefter slappa på hotellets spa. Kvällen avslutas med den sedvanliga 5-rätters middagen i hotellets utmärkta restaurang. Livet känns rättvist på något sätt.....
Sent from my HTC HD2
Upplagd av Roger Ståhl on 21:40 2 Comments
Sunday, January 03, 2010
Saturday, January 02, 2010
Framme i Badgastein
Skickat från min HTC
Upplagd av Roger Ståhl on 15:13 1 Comments
Tuesday, December 29, 2009
Microsoft tag in action
Microsoft tag är den glada färgsymbolen du ser högt upp till höger på min blogg.
Du installerar en applikation på din mobil. Applikationen använder kameran för att läsa den kodade informationen i bilden. I mitt fall är det mina kontaktuppgifter som du har möjlighet att spara i din telefon. I filmen nedan används taggen för att visa vilka erbjudanden som finns i affären.
Upplagd av Roger Ståhl on 21:50 0 Comments
Monday, December 28, 2009
Tillåt mig vara lite osvenskt stolt......

För 1 år och 8 månader sedan tog jag steget och lämnade min trygga tillvaro på banken efter 24 år. En tillvaro och verksamhet som jag känner till i minsta DNA molekyl efter att ha haft ett otal olika positioner såväl på bankkontoren som på olika utvecklingsverksamheter.Skuttet blev till Microsoft, en helt ny värld på många olika sätt. Yrkesrollsmässigt såklart men även förtagskulturmässigt. Med facit i hand så måste jag säga att jag står på toppen av min yrkeslivsnöjdhetskurva. Jag har alltid haft turen att ha ett passionerat förhållande till mitt jobb, och har man det är Microsoft helt rätt företag att jobba för. Men såklart är ju att man då och då är lite osäker på hur den passionen är besvarad. Inte minst när man som jag kommer från en helt annan bransch. Men så härom veckan fick jag en fantastiskt hedrande utmärkelse från Microsoft! Gold star award och medlemskap i Microsoft Hall of fame! Så nu tänkte jag vara lite osvensk och puffa lite för min bedrift som jag är oerhört stolt över. Här är motiveringen till min gold star award:
"Roger har på kort tid blivit en ledare med stort L för det svenska FSI teamet. Hans erfarenhet, tekniska intresse och önskan och vilja att få Microsoft relevant för Sveriges största banker och försäkringsbolag har gett oss ett nytt namn på marknaden, både hos partners och kunder"
Upplagd av Roger Ståhl on 13:49 6 Comments
Microsoft har de coola funktionerna, men företagen har åldriga versioner av Office.
Ett fenomen som jag upptäcker mer och mer av är hur felaktigt många jämför Google med Microsofts implementationer i det egna företaget. I bankerna finns många duktiga och visionära affärs- och verksamhetsutvecklare som noga följer utvecklingen av den senaste tekniken. Det intressanta är att man oftast följer konsument-tekniken och inte Enterprise-tekniken. Man upptäcker coola och användbara funktioner i Google apps och wave t ex som man gärna skulle vilja ha implementerat som funktioner i banken. Men alltför sällan ställer affärssidan krav på IT när det gäller dessa funktioner. IT-avdelningen ser Office och Sharepoint som ordbehandlare, spreadsheet och teamsite, punkt. Då händer ingen innovation i arbetssätt. Många banker kör fortfarande på 10 år gamla versioner av dessa program.
Den senaste versionen av Office och Sharepoint innehåller alla de innovativa och coola funktionerna som du ser i Google apps och wave, och mer därtill!
Men det är ni på affärs- och verksamhetsutveckling som måste sätta ner foten och ställa rätt krav på er Enterprise-teknik! Det är inte en IT-fråga.
Detta är inte en fråga om försäljning från Microsofts sida. Tvärtom, en uppgradering från Office XP, 2003 eller 2007 är helt licenskostnadsneutral.
Varför använda Office XP när ni till oförändrad kostnad kan använda Office 2010?
Upplagd av Roger Ståhl on 12:02 0 Comments
Digitalt TV-kort till Windows 7
Ett TV-kort till din Windows 7 maskin:
Hauppauge WINTV NOVA-T STICK DIVERSITY
Pricerunner länk
Upplagd av Roger Ståhl on 11:48 17 Comments
Monday, December 21, 2009
Äntligen, min nya telefon HTC HD2!
Äntligen har den kommit, före jul så jag har gott om tid att ge den den vård den så väl förtjänar. Nu är vi nära om inte ända framme! Lite fler applikationer bara så, lägg sen till Silverlight och Deepzoom, se jämförelsen med iPhone nedan:
Upplagd av Roger Ståhl on 23:35 2 Comments
Thursday, December 17, 2009
Julfest på jobbet
En trevlig aktivitet Microsoft gör är den årliga
julfesten där även respektive får vara med!
I år var vi i gamla Bromma tryckeri som numera är festlokal.
Maten och atmosfären var indisk inspirerad.
Upplagd av Roger Ståhl on 11:24 0 Comments
Tuesday, November 17, 2009
e-mail bara en commodity?
IBM brukar säga att e-mail bara är en commodity och som man inte behöver fästa någon större uppmärksamhet kring. Jag hävdar att det är ditt mest kritiska system du har!
Och i Exchange 2010 kommer det hända mycket intressanta saker och nya funktioner.
Idag t ex letade jag efter ett meddelande från en viss Jeffrey, i min mailbox.
Eftersom Exchange tar hand om mina mottagna röstmeddelanden (ljudfil) och dessutom ger mig en voice till text funktion så var detta voicemail fullt sökbart i Outlook!
Otroligt bra funktion som underlättar livet.
Upplagd av Roger Ståhl on 12:18 0 Comments
Friday, November 13, 2009
Bank 2.0
I går var det Bank 2.0 seminarium. Gustaf Brandberg från Tieto höll en mycket relevant presentation som du kan se här:
Upplagd av Roger Ståhl on 11:34 0 Comments
Tuesday, October 06, 2009
Intressant: media browser
What is Media Browser?
Media Browser is a free media aggregator plugin for Media Center that takes your recorded, digital, or ripped media and presents it in a simple, easy to use interface. Media Browser prides itself on delivering a fast, intuitive, media rich experience for the whole family.
Upplagd av Roger Ståhl on 16:32 2 Comments
Sunday, October 04, 2009
Äntligen är spiskassetten på plats på landet
I helgen blev det premiär-eldning på landet i nya spiskassetten. Jag sänkte elementen i hela huset till 10 grader. Spisen värmde upp hela huset. Härligt!
Spiskassetten är en Handöl Panorama.
Upplagd av Roger Ståhl on 08:25 0 Comments
Saturday, September 12, 2009
En magisk septemberkväll
Sitter på verandan och smaskar surströmmingsklämmor. Infravärmen är på och det är hur skönt som helst, det enda som hörs är syrsornas spelande. En fantastisk septemberkväll när himlen är just magisk. Idag är jag. Och bara jag, Tina är på klassträff i Vimmerby. Hunden vilar på verandagolvet. Ingen som klagar på surströmmingslukten, ingen stress att diska av. Ev avgaser får fritt spelrum. Inget tv-program som snart börjar och som man måste se.
Tre bilder från idag, först en bild från ön jag åkte ut till idag, där jag värmde köttsoppa på spritköket och åt en god sopplunch. Sedan två bilder från middagen.
Livet är rättvist.

Upplagd av Roger Ståhl on 19:52 1 Comments
Wednesday, September 09, 2009
Windows 7 Enterprise Edition - ett djuplodande test
. Läs hela artikeln på IDG.se här
Upplagd av Roger Ståhl on 16:28 4 Comments
Hatbloggar
Fenomenet hatblogg råkade jag för första gången på för ca 15 år sedan när en privatperson blev otroligt irriterad på sin bank. Han skapade då en hemsida där han gav utlopp för sina tankar och sökte likasinnade. Idag fick jag nys om en hatblogg om Lotus Notes. Den hittar ni här
Upplagd av Roger Ståhl on 13:06 0 Comments
Skapa bildbibliotek i Mindmanager
Läs mer här
Upplagd av Roger Ståhl on 10:22 0 Comments
Sunday, September 06, 2009
Morgontur på landet med nya kameran

Bilden på spindelnätet är fotat handhållet med teleobjektivet 70-300mm med stabilisatorn på.
Humlan är tagen med sigma 18-50.
Utrustningen får godkänt!
Upplagd av Roger Ståhl on 11:40 0 Comments
Saturday, September 05, 2009
Jag går vidare i mitt fotoliv....
Efter att ha kört Canon 350d och 400d tidigare så har jag nu gått vidare i mitt fotoliv och införskaffat en Canon 500d. Den ger oxå möjlighet att filma i HD vilket är mkt pratiskt och kul. Jag har oxå övergått till bildstabilisering så jag bytte ut mitt Sigma
70-300 till Canon 70-300 IS. Som allroundobjektiv blev det en Sigma 2.8 18-50mm.
Idag är det en strålande höstdag med sol här på landet och som upplagt för inskjutning av min nya utrustning. I em åker jag ut bland kobbar och skär och fotar lite fåglar etc.
Livet känns rättvist!
Upplagd av Roger Ståhl on 09:25 0 Comments






